Poradenství a ukázky práce s dítětem v domácím prostředí
Poradenství pro rodiny s dětmi, u kterých:
- existuje podezření na odchylky ve vývoji dítěte směrem k poruše autistického spektra,
- okolí nebo odborník vyjádřil podezření na poruchu autistického spektra,
- diagnostika poruchy autistického spektra již proběhla.
Poradenství může probíhat formou osobní konzultace v místě bydliště, telefonicky či videohovorem.
Poradenství může mít podobu:
- pravidelnou - následná péče po vstupním posouzení dovedností dítěte,
- jednorázovou - akutní řešení problému či situace.
Pokud nebylo provedeno vstupní posouzení dovedností je délka první konzultace vždy delší ( až 2 hodiny ) z důvodu zjišťování všech potřebných anamnestických informací, které povedou k naplnění očekávání a potřeb rodiny.
Další konzultace trvají dle aktuálních potřeb rodiny (1 -2 hodiny).
Témata konzultací:
- Psychosociální podpora rodiny
- Rozvoj dítěte v jednotlivých oblastech dovedností (viz vstupní posouzení dítěte - komunikace, sociální interakce, imitace, hra, motorika...)
- Chování náročné na péči a jeho řešení
- Specifika chování u dětí s poruchami autistického spektra
- Školské zařazení dítěte
- Další témata týkající se problematiky poruch autistického spektra
Práce s dítětem v domácím prostředí je přínosná nejen pro dítě, ale i pro ostatní členy rodiny, kteří se naučí principy a dovednosti práce se svým dítětem.
S každým dítětem se potřebuji nejprve seznámit a dát mu prostor se vzájemně poznat. Snažím se o navazování kontaktu motivací tak, aby dítě bylo v mé přítomnosti dobře naladěné, později se na mou návštěvu těšilo.
Tato doba tzv. "párování" trvá u každého dítěte jinak dlouhou dobu.
S dětmi pracuji ze začátku formou hry a postupně se snažím rozvíjet pracovní návyky, které jsou důležité pro další rozvoj dítěte.
U dětí s Aspergerovým syndromem je fáze seznamování někdy delší, ale je důležité vytrvat a důvěru si nejdříve získat.
Vždy pracuji s citlivým a empatickým přístupem.
Před zahájením práce s dítětem je nutné zjistit podrobné informace o vývoji a současném stavu dítěte formou komplexního (vstupního) posouzení dovedností.
Oblasti dovedností, které u dětí s poruchami autistického spektra nejčastěji rozvíjím:
- Komunikace (receptivní, expresivní), alternativní formy komunikace (VOKS, znakování)
- Sociální dovednosti, emoce
- Imitace
- Herní dovednosti
- Pracovní chování
- Motorika (jemná, hrubá)
- Grafomotorika (rozvoj kresby)
- Sebeobsluha