Poradenství a ukázky práce s dítětem v domácím prostředí

Poradenství pro rodiny s dětmi, u kterých:

  • existuje podezření na odchylky ve vývoji dítěte směrem k poruše autistického spektra, 
  • okolí nebo odborník vyjádřil podezření na poruchu autistického spektra,  
  • diagnostika poruchy autistického spektra již proběhla.

Poradenství může probíhat formou osobní konzultace v místě bydliště, telefonicky či videohovorem. 

Poradenství může mít podobu: 

  • pravidelnou - následná péče po vstupním posouzení dovedností dítěte,
  • jednorázovou - akutní řešení problému či situace.

Pokud nebylo provedeno vstupní posouzení dovedností je délka první konzultace vždy delší ( až 2 hodiny ) z důvodu zjišťování všech potřebných anamnestických informací, které povedou k naplnění očekávání a potřeb rodiny. 

Další konzultace trvají dle aktuálních potřeb rodiny (1 -2 hodiny).

Témata konzultací:

  • Psychosociální podpora rodiny
  • Rozvoj dítěte v jednotlivých oblastech dovedností (viz vstupní posouzení dítěte - komunikace, sociální interakce, imitace, hra, motorika...)
  • Chování náročné na péči a jeho řešení
  • Specifika chování u dětí s poruchami autistického spektra
  • Školské zařazení dítěte
  • Další témata týkající se problematiky poruch autistického spektra


Práce s dítětem v domácím prostředí je přínosná nejen pro dítě, ale i pro ostatní členy rodiny, kteří se naučí principy a dovednosti práce se svým dítětem.

S každým dítětem se potřebuji nejprve seznámit a dát mu prostor se vzájemně poznat. Snažím se o navazování kontaktu motivací tak, aby dítě bylo v mé přítomnosti dobře naladěné, později se na mou návštěvu těšilo.

Tato doba tzv. "párování" trvá u každého dítěte jinak dlouhou dobu.

S dětmi pracuji ze začátku formou hry a postupně se snažím rozvíjet pracovní návyky, které jsou důležité pro další rozvoj dítěte.

U dětí s Aspergerovým syndromem je fáze seznamování někdy delší, ale je důležité vytrvat a důvěru si nejdříve získat.

Vždy pracuji s citlivým a empatickým přístupem.

Před zahájením práce s dítětem je nutné zjistit podrobné informace o vývoji a současném stavu dítěte formou komplexního (vstupního) posouzení dovedností.

Oblasti dovedností, které u dětí s poruchami autistického spektra nejčastěji rozvíjím:

  • Komunikace (receptivní, expresivní), alternativní formy komunikace (VOKS, znakování)
  • Sociální dovednosti, emoce
  • Imitace
  • Herní dovednosti
  • Pracovní chování
  • Motorika (jemná, hrubá)
  • Grafomotorika (rozvoj kresby)
  • Sebeobsluha 

Kontaktujte mě.