O mně

"Každý z nás je jedinečný"

O mně

Mé první zkušenosti s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) byly velmi osobního rázu, kdy byl mému synovi ve 3 letech diagnostikován atypický autismus a já se snažila najít odbornou pomoc. Postupně mě toto jedinečné a náročné období inspirovalo ke studiu této oblasti práce, která mne dodnes baví a naplňuje. 


Přímé práci s dětmi s PAS se věnuji od roku 2010. Prošla jsem postupně pozicí asistenta a koordinátora osobní asistence v NAUTIS, poté jsem 5 let pracovala jako asistent pedagoga ve třídě pro děti s PAS a jako vychovatel v družině. 

Od roku 2016 do roku 2024  jsem působila ve Středisku včasné intervence NAUTIS jako poradce rané péče pro děti s PAS, kde jsem nasbírala bohaté zkušenosti jak v poradenství, tak v přímé práci s dětmi. 

Vystudovala jsem speciální pedagogiku na Technické univerzitě v Liberci a navazující magisterský obor speciální pedagogiky na Univerzitě J. E. Purkyně.

Ve svém volném čase se věnuji rodině a svým psím mazlíčkům. 


Principy mé práce

Za svou praxi jsem se setkala s různými přístupy práce s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS). Nejčastěji využívám strukturované učení a behaviorální techniky. 

Mám zkušenosti s dětmi s dětským a atypickým autismem i s dětmi s Aspergerovým syndromem. Každé dítě je jedinečné a je nutné si jako první vytvořit vztah, tzn. dítě mi musí věřit a mít radost z toho, že tráví čas v mé přítomnosti. 

Tato fáze trvá u každého dítěte jinak dlouhou dobu, záleží na osobnosti a věku dítěte a někdy i na hledání motivace, která je nutná pro budování vztahu a i počátek hry a následného učení.

S dětmi pracuji citlivě a empaticky, nejsem zastánce práce "na tlak". Hodně dětí s PAS vykazuje úzkostnou symptomatiku a je třeba trpělivosti, pracovat s pozitivními emocemi, ne zápornými.

Mezi preferované oblasti, které se u dětí s PAS rozvíjím patří komunikace, sociální interakce, hra, motorika, emoce, grafomotorika, sebeobsluha, chování náročného na péči apod.

Základem úspěchu je vždy spolupráce s rodinou. Proto je třeba poznat rodiče a dítě osobně v jejich "přirozeném prostředí", zjistit všechny potřebné informace od narození až po současnost a pokusit se dítě a rodinu "navnímat" jak pozorováním, tak i společnou interakcí.

Přínosem je často spolupráce se školskými zařízeními a speciálně pedagogickými centry, kdy může mít dítě stejně nastavené principy ve více prostředích. Nedochází pak ke zmatkům, dítě se cítí bezpečně a pokroky jsou viditelnější.

Prioritou je pro mne veselé, spokojené dítě, které dělá pokroky a práce se mnou je pro něj radostí:)



Odborné kurzy a školení

  • Základy KBT s klienty s úzkostnými, fobickými a depresivními problémy (APSSCR, 2023)

  • Posuzovací škála dětského autismu CARS2 (Hogrefe Testcentrum, 2022)
  • Jak rozeznat autismus od narození do tří let (NAUTIS, 2020)
  • Jak rozeznat autismus - předškolák, děti a dospělí s poruchou intelektu (NAUTIS, 2022)
  • Jak rozeznat autismus ve školním věku (NAUTIS, 2022)
  • Poruchy příjmu potravy (Mgr. Jitka Ludvíčková, 2022)
  • Práce s impulzivním chováním a ADHD (NAUTIS, 2021)
  • Práce s úzkostí (NAUTIS, 2020)
  • Autismus a patologická vyhýbavost pokynům (NAUTIS, 2020)
  • Videomodeling - využití videa pro rozvoj dovedností u dětí s PAS (NAUTIS, 2016)
  • Nácviky sociálních dovedností u dětí s PAS (APLA, 2011)
  • Zvládání problémového chování (APLA, 2010)


Každoročně jezdím na tábory s dětmi s PAS, účastním se konferencí a seminářů, snažím se získávat nové informace a sdílet své zkušenosti s kolegy a odborníky.